KUALA LUMPUR

Når man hører om, at mange flyselsskaber overbooker flyafgange, da der næsten altid er nogle passagerer, som ikke dukker op, er den næste tanke ofte, “Hvem i al verden betaler for en flybillet for derefter at blive væk?”. Da vi nu på ca. 3 måneder har præsteret at være dem, som ikke dukker op til hele to flyafgange, begynder vi at forstå, hvordan det kan ske.

Efter vores ophold på Sri Lanka, havde vi en flybillet til Kuala Lumpur (købt i stor panik på vej til Sri Lanka LINK). Det vigtigste formål med opholdet i KL var at få os et 2 måneders turist-visum til Thailand. Thailand har hele tiden været tænkt som det land, hvor vi skulle have et langt ophold, og turist-visum med mulighed for forlængelse kan give os tre måneder i Thailand. Det glæder vi os til!

Vi ankom til KL tidligt om morgenen efter en nat i fly, uden søvn og med tidsforskel oveni til at gøre det hele lidt mere forvirrende. Den første dag gik derfor med at falde til/sove og finde ud af, hvad det var for et sted, vi var havnet. Det viste sig at være et sted med nogle af de største shoppingcentre vi nogensinde har set, hvor der er mulighed for at købe alt, hvad man kunne tænke sig. Her blev vores minimalistiske levevej udfordret noget, efter ikke at have været udsat for så fine indkøbsmuligheder i den tid, vi har rejst. Vi klarede os igennem, men Vibe og Liv måtte have et hvil på en bænk en halv times tid, mens Charlotte og Nanna kiggede i butikker (for at købe fødselsdagsgaver til dem).

Næste dag (torsdag) stadig lidt ramt af tidsforskellen, tog vi mod den thailandske ambassade. Vi havde godt nok læst lidt om, at der var en række dokumenter, som skulle fremvises ved ansøgning, men håbede på, at vi kunne klare os med det, vi nu havde. Der tog vi grueligt fejl. Vi ankom kl. 11.00 og ambassaden lukkede for ansøgning kl. 11.30 og da vi manglede udskrifter af en masse dokumentation, pasbilleder osv., fik vi ikke engang lov til at komme ind af porten. Klog af erfaring, havde vi sørget for, at vi havde fem hele dage i KL, så vi var sikre på at have god tid til at få visummet i hus. Da vi ikke kunne nå at få dokumenterne klar på en halv time torsdag, så fik vi ført afleveret vores ansøgning om fredagen og kunne så hente vores visa næste arbejdsdag. Damn – Det vi ikke lige havde tænkt på var, at selv om vi er kommet lang væk fra begrebet weekend/hverdag, så er det stadig noget alle andre går meget op i, og på den thailandske ambassade var der altså lukket i weekenden. Mandag åbnede de først for afhentning af visum kl. 14.30 og vores fly afgik fra lufthavnen kl 12. Desværre var der ikke så meget vi kunne gøre ved det, andet end at acceptere, at vi endnu engang måtte smide et par flybilletter i skraldespanden, og finde en anden løsning. Det at forsøge at kaste vores ellers meget strukturerede og super planlagte tilgang til tingene i baggrunden, er på mange måder befriende og udfordrende, men har også vist sig at koste lidt på den økonomiske/hektiske front en gang i mellem.

Weekenden i KL brugte vi på at shoppe grøntsager, lave mad i det lille køkken vi havde, se på forskellige seværdigheder, og som sædvanligt blev der brugt noget tid i poolen. Et par af de steder vi fik besøgt var KL tower, et Akvarium og “Det omvendte hus” (se video). Vi er åbenbart meget interessante for de lokale her, så interessante, at flere har ville tage billeder med os. Sågar et par munke sneg sig ind på os og fik lige skudt et par billeder med mobiltelefonen. Munke midt i KL! Det burde være os som tog billeder :).

Mandag skulle visum hentes og rejsen skulle forsætte til næste destination. Hasse tog mod ambassaden for at hente vores pas, som nu forhåbentlig ville være udstyret med visum til Thailand. Planen var derefter at fange en bus, der skulle fragte os 5 timer nordpå. Alt gik heldigvis som det skulle, og planen om at tage til Thailand efter Malaysia er heldigvis intakt. Det lykkedes ligeledes at finde en bus med ledige pladser, og vi kom godt frem til den lejlighed, hvor vi nu skal være det næste lange stykke tid.

Nu er vi spændt på at se, om det skal lykkedes os at misse endnu en flyafgang undervejs på vores rejse. Vi håber det selvfølgelig ikke, men omvendt er det også i disse situationer, at udfordringerne rigtig viser sig og der skal tænkes lidt mere ud af boksen end normalt.

2 thoughts on “KUALA LUMPUR”

• 1
    Lene on November 27, 2018 Reply

Mange udfordringer – hvor er det så I er nu? Også mange oplevelser – fortsat rigtig god tur.
    Alt det bedste Lene

• 2
      Kampp Davidsen on November 28, 2018 Reply

Lige nu er vi på Penang – en ø lidt nord for Kuala Lumpur :). Her skal vi være en måneds tid, hvor vi bor i en lejlighed og selv laver mad.