ØLIVET OG NYTÅRSAFTEN

Efter en uges tid med Bjørn og Hang var det atter tid til at mødes med Christina og Claes. Vi kørte alle mod havnen Bang Rong, hvor vi på vejen fik sat Bjørn og Hang af i Phuket lufthavn, som skulle en lille smuttur videre til Chaing Mai, før de vendte snuden mod Nepal igen. Det tog os halvanden times tid fra Poseidon til havnen. Vi havde knapt nok åbnet døren, før der stod en mand og ville sælge os en privat sejltur til øen, hvilket sikkert ville koste os det ti-dobbelte af, hvad den almindelige offentlige transport ville koste, så vi fik hurtigt sagt nej tak til manden.

Koh Yao Noi var vores næste stop. Der var mange som skulle ud til øen, men det lykkedes at få gennet os alle ind på denne forholdvis lille speedbåd. En blanding af lokale og turister med tasker og kufferter. Efter en halv times tid ankom vi til Koh Yao Noi, som ligger mellem Phuket og Krabi og er søsterø til den lidt større Koh Yao Yai. Os op på en af de åbne taxier, da vi kom i land og så ellers derudaf mod Koh Yao Seaview, som skulle blive vores hjem de næste 9 dage.

Stedet vi ankom til var helt fantastisk. Vi gik bevidst efter et sted lidt uden for det mest turistede sted på øen (Pasai Beach) og derudover var kravet, at der skulle være swimmingpool. Det viste sig at være et virkeligt godt valg til vores behov. Hytterne var meget nydelige og der var aircon, hvilket var ret dejligt, da der kunne blive meget varmt. Vi havde endnu en gang ikke planlagt nogle ture på forhånd, men havde idéer om, hvad vi kunne lave, hvis vi fik lyst. Børnene skulle selvfølgelig straks en tur i poolen. Vi havde på forhånd set, at lige inde ved siden af, fra hvor vi boede, lå der et yoga sted, så Charlotte fik overtalt Christina til at efterlade ungerne en times tid hos mændene, mens de kunne få lidt tid til at gå til drop-in yoga.

Det var et super hyggeligt sted, fantastisk træhus med runde vinkler og masser af vinduer. Yogalæreren, en mand, var meget smidig og kunne bare de der stillinger; krigeren og ørnen osv. C&C gjorde deres bedste, men måtte nok sande, at gode til yoga var de ikke (endnu). Om ikke andet fik de en velfortjent pause og fokus på sig selv for en stund.

Vi valgte efter et par dage at leje en båd for en dag sammen med Claes og Christina, hvor vi kunne komme ud at se nogle af de nærliggende øer og få muligheden for at snorkle. Vejret startede noget gråt, men efter noget tid tittede solen frem og vi kunne nyde vejret, hinanden og den smukke natur.

Vi standsede ved en strand, hvor vi kunne gå lidt rundt alt i mens, at kaptajnen skar noget af det medbragte frugt ud. Frugten smager bare bedre dernede. Da vi sejlede videre fandt vores kaptajn et sted, hvor det var muligt at snorkle. Både Claes, Hasse, Charlotte, Vibe og Nanna skulle prøve. Det var smukt, men dog ikke så mange farver på korallerne, som der sikkert har været en gang. Vibe var ikke helt tryg ved situationen og kom hurtigt op på båden igen. Senere kom vi til en ø, hvor der boede en masse aber på. De var vant til, at der kom besøgende hen af dagen, og var helt klar til frugtresterne, som vi kunne kaste ud til dem.

Nytårsaften nærmere sig, og vi skulle finde ud af, hvordan den skulle foregå. Restauranten på Koh Yao Seaview havde ikke tænkt sig at gøre noget specielt ud af aftenen, så vi besluttede at gå 700 meter til en nærliggende italiensk restaurant, hvor vi kunne få stenovnspizza og lidt dejlig vin til. Priserne var ca. 3 gange så høje som andre steder, men denne aften tænkte vi ikke så meget på det. Der var virkelig god stemning på ‘La Luna’, som stedet hed. Der kom flere og flere mennesker til (mange unge, man kunne føle sig helt gammel), og da vi skulle til at hjemad med ungerne, som var godt trætte, var der et band, som var ved at stille op til nogle timer med god musik.

Nanna fik som den eneste lov til at være meget sent oppe, de andre børn var så trætte, at det ikke ville give mening at holde dem længere oppe. Så før de skulle lægges, fyrede vi lige et par små raketter af på stranden, som vi havde købt før på dagen inde i byen. Okay, de var temmelig fesne, men det var nu meget sjovt at have lidt. Vi voksne, havde lejet en knallert før på dagen, hvor ungerne blev tilbage og hyggede med Claes og Christina. Vi havde brug for lige at få et par timer uden børn, og det var mega hyggeligt at køre rundt på øen og bare være os. På vej tilbage havde vi dels købt lidt fyrværkeri og dels noget lidt stærkere alkohol. Eftersom vores rare mand nede fra restauranten lukkede tidligt, så blev vi jo nødt til at have lidt proviant.

Det endte med en super aften med øl, vin, is, sodanvand og ja en kande med blandet alkohol. Da klokken slog tolv hos os i Thailand var klokken 18 i DK og det var tid til dronningens nytårstale, hvilken blev set midt i vores rod af alt det gode, vi havde indtaget indtil da. Der var forholdsvis meget fyrværkeri i forhold til, hvad vi havde forventet. Vi drak videre og spillede nogle spil, det blev til en god aften, og lidt svært at komme op næste dag.

Hasse og Claes belsuttede at booke en klatretur med en lokal ekspert, hvor de med båd skulle sejle hen til et virkeligt godt sted, hvor der var rig mulighed for at klatre. Da de mødte op var manden lige sejlet med et andet hold. Det undrede dem selvfølgelig noget, og de måtte derhen om eftermiddagen for at høre nærmere. Manden havde masser af gode undskyldninger, men det endte med, at du kunne tage afsted dagen efter i stedet for. Det var en kæmpe oplevelse og mega hårdt. Dels varmen og dels teknikken i, hvordan man bedst muligt klatrer lodret op. Det blev til nogle gode udfordrende timer.

Ved lavvande rykker vandkanten sig over 100 meter ud og i det tidsrum var der mulighed for at få kigget på krabber og det blev muligt at gå ud til den nærmeste lille ø. Det var også nemmere for børnene at finde muslinger og andet godt fra havet. Det var blevet til den sidste dag, hvor Claes, Christina og Markus var sammen med os, før de skulle tilbage mod DK. Nogle virkelige hyggelige timer havde vi efterhånden brugt sammen med den lille familie og det havde været så skønt, så det var selvfølgelig svært at sige farvel.

Efter de andre var rejst havde vi et par overnatninger tilbage, før det blev vores tur til at skulle hjem til DK. I starten af ferien havde vi fortalt pigerne om vores lange rejse. Først blev det modtaget meget positivt, herefter kom bekymringerne om venner, hus og skole. Men her sidst på ferien var der igen en virkelig positiv stemning omkring det at skulle ud at rejse lang tid hele familien. Den sidste dag mens Liv sov i en hængekøje, havde vi den bedste snak med de to store tøser om, hvordan vi kunne gøre skole til noget sjovt, når vi skulle ud at rejse i lang tid. De havde en masse gode forslag til, hvordan den kunne foregå, hvor lang tid de skulle gå i skole hver dag, og vi følte virkelig, at det skulle nok blive rigtig godt. De sidste timer blev nydt i solen, før turen gik mod Phuket lufthavn og hjem mod kolde DK, hvor der på daværende tidspunkt var 30 grader koldere. Det har været den mest fantastiske tur, og vi glæder os allerede til det næste eventyr.